Kalendarium

FBN anordnar varje år ett stort antal seminarier, “hemma-hos”- besök, bokseminarier, frukostar, föreläsningar, sociala tillställningar med mera.

En central del för FBNs verksamhet är att våra medlemmar träffar varandra och lär av och med varandra. Utbytet mellan personer som är, eller har varit, i liknande situation som en själv är, tillsammans med våra utbildningar, det mest värdefulla man får som medlem i FBN.

FBN i Sverige är även en del av ett internationellt nätverk där det anordnas 100-tals arrangemang varje år. Bland dem två stora internationella möten öppna för alla medlemmar världen över. Det ena mötet riktar sig enbart till nästa generation, dvs dem under 40 år. Dessa samlingar är en unik chans att träffa andra familjeföretagare från andra länder och kulturer.

Nedan finner du vårt kalendarium med alla våra planerade utbildningar och arrangemang.

Stad: Stockholm

Plats: FBN, Kontoret Nybroviken, Birger Jarlsgatan 2, 5 tr

Datum: tisdag 11 december 2018

Tid: Öppet hus mellan 16.30 – 18.30

Vi bjuder in till värmande glöggmingel på FBNs kontor, så kom för att träffa oss på FBN och andra medlemmar inför julen. Ta gärna med en vän.

Välkommen!

Annelie, Ulrika, Erik och Kajsa

OSA i formuläret intill eller till kajsa.olsson@fbn-sweden.se

Pris

Kostnadsfritt

Anmäl dig

Stad: Göteborg

Plats: Forssén Öberg Champagnebar, Kyrkogatan 13

Datum: torsdag 31 januari 2019

Tid: Från 17.00 – 19.00

Vi bjuder in till en AW i januarimörkret, så kom för att träffa oss på FBN och andra medlemmar. Ta gärna med en vän.

Välkommen!

Anmäl dig

Det är skillnad på att äga och leda bolag.
Ägarprogrammet ämnar utveckla ägarfamiljens förmåga att äga och driva sina bolag genom att ge fördjupande kunskaper i generationsskiften, ägarstyrning, styrelsearbete, företagsekonomi med mera. Med fördjupad förståelse för familjeföretags funktion och rationalitet skapas förutsättningar för familjen att genom ägarstyrning framgångsrikt skapa värden och säkerställa en långsiktig utveckling av företaget för framtida generationer.

Ägaransvaret är utgångspunkten i Ägarprogrammet och genomförs utifrån en plattform som bygger på öppenhet, samtal, vägledning och arbete i strikt konfidentiell miljö. Den första modulen fokuserar på teori, verktyg och förståelse för de särskilda utmaningar som kommer av att driva företagsamhet med familjen. Den andra modulen arbetar mer konkret med familjernas egna frågeställningar och fokuserar på att skapa en handlingsplan för familjen.

Vid varje utbildningstillfälle deltar fyra eller fem familjer. Det gemensamma erfarenhetsutbytet, att lära av och med varandra, är av stor betydelse både inom och mellan familjerna men också mellan föreläsare och deltagare.

Vem kan gå programmet?

Utbildningen vänder sig i första hand till ägarfamiljen i rollerna ägare. Det inkluderar nästa generation, den äldre generationen, respektive och ingifta familjemedlemmar med flera. Som deltagare kan du vara anställd i företaget eller inte. Familjen bestämmer själva vilka som är lämpliga deltagare. Vår erfarenhet visar att värdet av utbildningen blir allra störst när flera familjemedlemmar går utbildningen tillsammans, såväl yngre som äldre.

Programinnehåll

Ägarprogrammet är uppdelat i två moduler.

Modul 1: Ledning av Familjeföretaget (tre dagar)
I den första modulen introduceras familjeföretagets livscykel och de olika ägar-, familje-, och företagsfrågor som förknippas med varje stadium diskuteras och dissekeras. Svenska och internationella erfarenheter ger dig som deltagare ett brett perspektiv. Du kommer även att få djupare förståelse för vilka strukturer som kan passa er familj och företag.

Utbildningsavsnittet behandlar bland annat följande frågor:

  • Hur skapas ägarkontinuitet?
  • Hur hanteras rollfördelningen och interaktionen mellan familj, ägare, styrelse, företagsledning och anställda?
  • Bör ägarna arbeta i företaget och i sådant fall, under vilka villkor?
  • Kan man ha en roll i familjeföretaget utan att arbeta i företaget?
  • Är familjeföretagets glädjeämnen unika?
  • Hur verkar andra svenska och internationella familjer?

Modul 2: Familjeföretagandets värderingar (tre dagar)
I modul 2 riktas fokus på värderingar som hör samman med företagets identitet, värdegemenskap, etik och i slutändan ägarfilosofi och långsiktig strategi. I övningar ges möjlighet att utveckla både dina egna och familjens värderingar. Målsättningen är att erbjuda dig enskilt tillfälle att reflektera över såväl din egen som familjens relation till företaget. Utbildningen ger dig också unik handledning och verktyg inför utarbetandet av en egen ägarfilosofi och familjefilosofi.
Utbildningsavsnittet behandlar följande frågor:

  • Varför driver en familj ett företag tillsammans?
  • Vilka värderingar är centrala för den enskilde, familjen, företaget och ägandet?
  • Vad förenar respektive skiljer dessa värderingar åt?
  • Hur kommuniceras värderingarna?

Nästa datum

Vårmodul 1: 20-22 mars 2019 Vårmodul 2: 22-24 maj 2019 Höstmodul 1: 4-6 september 2019 Höstmodul 2: 20-22 november 2019

Pris

39 000 kr exklusive moms. Internatkostnader tillkommer (se nedan).

Plats

Utbildningen äger rum på Säby Säteri på natursköna Ingarö utanför Stockholm. www.sejour.se

Fakultet

Annelie Karlsson har internationell erfarenhet som utbildare och rådgivare till ägarfamiljer sedan mer än 15 år tillbaka. Hon är grundare av och VD i FBN Sweden och är verksam i olika roller i FBN International. Annelie Karlsson har tjänstgjort som professor i familjeföretagande vid IMD Lausanne i Schweiz, varit gästforskare vid Stanford University samt gästföreläsare vid handelshögskolorna INSEAD, Kellogg Graduate School of Management, Loyola University och Svenska Handelshögkolan i Helsingfors. Annelie Karlsson har även undervisat vid Handelshögskolan i Stockholm.

Pär Mårtensson är lärare och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS) och knuten till Institutet för Verksamhetsutveckling. Pär är pedagogikansvarig vid HHS och har mer än 20 års erfarenhet av utbildning av studenter och chefer. Ämnesmässigt handlar det främst om hur man kan arbeta med att förändra och utveckla verksamheter, samt hur man kan få arbete i ledningsgrupper och styrelser att fungera bättre. Pär har arbetat med utbildning inom FBN sedan 2006.

Claes Trollestad är teologie doktor och docent i Livsåskådningsvetenskap vid Uppsala universitet. Han arbetar som organisationskonsult med fokus på etik och ledarskapsutveckling och har 20 års erfarenhet av rådgivning och handledning i organisationer, i både offentlig sektor och privat näringsliv, inom värderingsarbete, organisationskultur samt företagsetik. Claes har publicerat följande böcker inom ämnesområdet: ”Människosyn i ledarskapsutbildning”, ”Etik och organisationskulturer – att skapa gemensam värdegrund”, ”Existentiellt välbefinnande och moralisk trovärdighet” och ”Etik i arbetsliv och affärer”.

Intresseanmälan

Fyll i och skicka in dina uppgifter så återkommer vi med mer information.

Stad: Stockholm
Plats: Information vid anmälan
Datum: 1 april 2019
Tid: tbd

Save the date för FBNs årsmöte och konferens 2019!

Program och innehåll meddelas inom kort.

 

Anmäl dig

Programmet om företagsekonomi för familjeföretagare förbereder och fördjupar kunskaper och insikter inom familjens och företagets ekonomi och finansiering, med utgångspunkt från ert eget familjeföretagande. Kursen erbjuder en chans att sätta de teoretiska begreppen i den verkliga världen och ge en bättre förståelse för hur du kan jobba med ekonomin i företaget så att den leder till riktig och kraftfull utveckling.

Vem kan gå programmet?

Utbildningen vänder sig till de som är eller kommer att bli ägare och/eller styrelseledamot i familjeägt bolag.

Programinnehåll

  • Familjens och företagets ekonomi och finansiering
  • Finansiell analys och strategi
  • Begrepp och samband inom kassaflöde, resultat- och balansräkningen
  • Investeringsbedömning
  • Övergripande finansiella samband

Nästa datum

Modul 1: 20-21 maj 2019

Pris

21 500 kr exklusive moms för medlemmar. Internatkostnader tillkommer (se nedan).

Plats

Utbildningen äger rum på Säby Säteri på natursköna Ingarö utanför Stockholm. www.sejour.se

Fakultet

Magnus Bild & Mikael Runsten har utvecklat och genomfört utbildningsprogram för företagsledare och finansiella specialister sedan slutet av 1980-talet. De kombinerar finansiell och pedagogisk sakkunskap i alla sina uppdrag. Magnus och Mikael har båda såväl civilekonom- som doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm (HHS). De har båda diplom i pedagogik från International Teachers Programme (ITP) och har tilldelats pris som ”årets bästa lärare” av civilekonom- och/eller MBA- studenter.

Intresseanmälan

Fyll i och skicka in dina uppgifter så återkommer vi med mer information.

Denna kurs hjälper deltagarna att skapa och behärska ett verktyg för att utvärdera de finansiella konsekvenserna av olika affärsscenarier för det egna företaget. Kursen är praktiskt inriktad och man använder det egna företagets siffror att jobba med.

Vem kan gå programmet?

Utbildningen vänder sig till dig som vill ta nästa steg och förstå hur man aktivt jobbar med finansiell strategi för att utveckla företaget.

Programinnehåll

  • Hur snabbt har vi råd att växa?
  • Vad händer med soliditeten?Hur mycket pengar kan vi dela ut?
  • Hur lönsamma måste vi vara?
  • Hur kan vi öka lönsamheten?

Nästa datum

Modul 1: 29-30 augusti 2019

Pris

21 500 kr exklusive moms för medlemmar. Internatkostnader tillkommer (se nedan).

Plats

Utbildningen äger rum på Säby Säteri på natursköna Ingarö utanför Stockholm. www.sejour.se

Fakultet

Magnus Bild & Mikael Runsten har utvecklat och genomfört utbildningsprogram för företagsledare och finansiella specialister sedan slutet av 1980-talet. De kombinerar finansiell och pedagogisk sakkunskap i alla sina uppdrag. Magnus och Mikael har båda såväl civilekonom- som doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm (HHS). De har båda diplom i pedagogik från International Teachers Programme (ITP) och har tilldelats pris som ”årets bästa lärare” av civilekonom- och/eller MBA- studenter.

Intresseanmälan

Fyll i och skicka in dina uppgifter så återkommer vi med mer information.

Hur gör man ett bra jobb som styrelsemedlem? Styrelse och ägande i familjeföretagprogrammet förbereder och fördjupar kunskaper och insikter om styrelsearbetet.

I familjeföretagsstyrelser finns det ofta lite andra roller än i andra företag. Målsättningen för programdeltagarna är att få en bättre förståelse för sin roll i styrelsen, olika arbetssätt och därigenom bli en bättre styrelsemedlem. Ämnesområden belyses utifrån ett ägarperspektiv från både svensk och internationell synvinkel.

Vem kan gå programmet?

Utbildningen vänder sig till dig som är eller kommer att bli styrelseledamot i familjeföretag som familj, extern eller ägare.

Programinnehåll

I utbildningsprogrammet ingår följande ämnesområden:

  • Ägandets logik
  • Strategi och beslutsfattande i styrelsearbetet
  • Styrelsens rollfördelning i relation till ägare, VD och ledningsgrupp
  • Styrelsens arbetssätt
  • Styrelsens sammansättning och valberedning
  • Möten i praktiken
  • Generationsskifte

Nästa datum

Modul 1: 30 september - 1 oktober 2019 Modul 2: 2-3 december 2019

Pris

29 500 kr exklusive moms. Internatkostnader tillkommer (se nedan).

Plats

Utbildningen äger rum på Säby Säteri på natursköna Ingarö utanför Stockholm. www.sejour.se

Fakultet

Annelie Karlsson har internationell erfarenhet som utbildare och rådgivare till ägarfamiljer sedan mer än 15 år tillbaka. Hon är grundare av och VD i FBN Sweden och är verksam i olika roller i FBN International. Annelie Karlsson har tjänstgjort som professor i familjeföretagande vid IMD Lausanne i Schweiz, varit gästforskare vid Stanford University samt gästföreläsare vid handelshögskolorna INSEAD, Kellogg Graduate School of Management, Loyola University och Svenska Handelshögkolan i Helsingfors. Annelie Karlsson har även undervisat vid Handelshögskolan i Stockholm.

Pär Mårtensson är lärare och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS) och knuten till Institutet för Verksamhetsutveckling. Pär är pedagogikansvarig vid HHS och har mer än 20 års erfarenhet av utbildning av studenter och chefer. Ämnesmässigt handlar det främst om hur man kan arbeta med att förändra och utveckla verksamheter, samt hur man kan få arbete i ledningsgrupper och styrelser att fungera bättre. Pär har arbetat med utbildning inom FBN sedan 2006.

Intresseanmälan

Fyll i och skicka in dina uppgifter så återkommer vi med mer information.